ЗДО №7, ”Волиняночка”
Володимир-Волинський, Волинська область

Поради батькам

У звязку із введенням карантину пропонуємо батькам добірку інформації.

Під час карантину, перебуваючи вдома, ми радимо  звернути увагу на настільні ігри, запропонувати дітям цікаву книгу і подбати про достатню фізичну активність.

Що можна запропонувати дитині для організації змістовного дозвілля під час карантину:

1. Читання цікавих книжок.

Для цього можна скористатися списком дитячої літератури, що пропонує програма розвитку дітей від народження до шести років «Я у Світі», а можна його скласти разом з дитиною.

2. Ведення читацького записника.

Важливо використовувати при цьому творчий підхід: ілюструвати події чи зображувати героїв твору, придумувати власну кінцівку чи змінювати  сюжет …

3. Ведення власного щоденника (в малюнках).

Це сприятиме розвитку пам’яті, уяви та фантазії.

4. Створення  власного лепбука, книжки.

5. Творчі заняття 

(аплікації, вишивки, виготовлення ляльок-мотанок, вироби з паперу, тканини, глини).

6. Колаж бажань із вирізок старих журналів.

 7. Цікаві сайти для розвитку дітей.

http://abetka.ukrlife.org –  дитяча сторінка для маленьких українців: абетки, казки, усмішки, приказки, скоромовки, загадки, лічилки.

http://kazkar.at.ua –  дитячий сайт: читання слухання улюблених казок.

http://www.soroka-vorona.info – сайт для дітей та батьків:   для виховання та розвитку дітей.

8. Дитячий освітній портал для інтерактивного навчання дітей за допомогою цікавих ігрових завдань та задач:  Вчи.юа https://vchy.com.ua/

9.  Настільні ігри, цікаві задачі, кросвордиінтелектуальні змагання.

Ну і звичайно – Ваше безпосереднє спілкування з дитиною.

 

Іграшки для розвитку дрібної моторики у дітей

Роль іграшки в розвитку дитини важко переоцінити. Іграшки важливі як для дітей дитячого віку, так і для дітей дошкільного та раннього шкільного віку. Сьогодні ж ми поговоримо про іграшки для розвитку дрібної моторики у дітей.

Що таке дрібна моторика?

Дрібна моторика - це сукупність скоординованих дій м'язової, кісткової і нервової систем людини, часто в поєднанні із зоровою системою у виконанні дрібних, точних рухів кистями і пальцями рук і ніг. Часто для поняття «дрібна моторика» використовується такий термін як «спритність».Роль іграшки для розвитку дрібної моторики у дітей полягає в тому, щоб прискорити, а також удосконалити даний навик у розвитку дитини.

Вчені прийшли до висновку, що приблизно третину всієї поверхні рухової проекції головного мозку займає саме проекція кисті рук, яка розташовується поруч з мовною зоною. З цього випливає такий висновок: розвиток мовлення дитини і розвиток дрібної моторики - два взаємопов'язаних нерозривних процесу. Зазначу також, що до сфери дрібної моторики відноситься величезна різноманітність всіляких рухів. Це і примітивні жести, такі як захоплення різних об'єктів, це і дуже дрібні рухи, від якості яких залежить почерк людини. В'язання - це один з яскравих прикладів дій дрібної моторики.

Яким чином відбувається розвиток дрібної моторики?

Процес розвитку дрібної моторики відбувається природним, природним шляхом на базі розвитку загальної моторики людини. Розвиток моторики проходить складний шлях, починаючи з хапання предмета долонькою цілком, потім удосконалюється в процесі перекладання предмета з руки в руку, а вже до двох років дитина може не тільки правильно тримати ложку і пензлик, а й малювати. Процес вдосконалення моторних навичок активно відбувається в дошкільному та ранньому шкільному віці. Дитина все частіше виконує більш складні дії, що вимагають узгоджених дій обох рук.

Що сприяє процесу прискорення розвитку дрібної моторики?

Психологи і педагоги рекомендують починати займатися розвитком дрібної моторики малюка вже з восьмимісячного віку шляхом активного тренування пальців дитини. Що ж сприяє розвитку дрібної моторики малюка?

Існує декілька ефективних способів розвитку дрібної моторики:

  • ігри з дрібними предметами (мозаїка, пазли, намисто, конструктори і т.д. );
  • пальчикові ігри;
  • ліплення;
  • масаж пальців і кистей.

Важливо відзначити, що хорошим помічником для розвитку дрібної моторики у дітей стануть різноманітні розвиваючі іграшки, багато з яких батьки в змозі виготовити самостійно.

Аналіз іграшок для розвитку дрібної моторики у дітей

Проаналізуємо різні іграшки, пропоновані сучасним ринком дитячих іграшок, мета яких - розвиток дрібної моторики у дітей раннього дитячого віку.

Іграшки-шнурівки

Найпростіші шнурівки призначені для дітей у віці одного-півтора років . В ігровій формі здійснюється розвиток дрібної моторики рук, а, отже - поетапна підготовка дитини до письма. Шнуровка дає можливість придумати безліч ігор. Це і безпосередньо шнурування, і можливість використовувати елементи «шнурівки» в сюжетно-рольових іграх або вивчати основні кольори. Ігри-шнурівки створені з метою розвитку дрібної моторики рук, посидючості і окоміру. В процесі гри удосконалюється координація рухів і гнучкість кистей рук. «Шнурування» сприяють розвитку дрібної моторики, логічного мислення, мовлення, і як результат - стимулюють розвиток органів артикуляції (мовного апарату).

Різні дерев'яні пірамідки

Я вічно спантеличують чоловіка покупкою черговий пірамідки для дочки-лапочки. Пояснення звучить просто: «Пірамідки ці не прості, це - іграшки-розвивалки, як для розвитку дрібної моторики, так і логічного мислення дитини». Що ж являють собою сучасні пірамідки?

Пірамідка - це одна з базових розвиваючих іграшок для дитини кінця першого, всього другого і третього року життя. Ця іграшка допомагає розвивати дрібну моторику, логічне мислення, освоєння нових форм, різних форм і розмірів, а також квітів. Пірамідка також цікавий універсальний конструктор. Пірамідка, виготовлена ​​з дерева, несе в собі позитивну енергію дерев'яної іграшки. Елементи такої пірамідки приємно тримати в руках, оскільки вони завжди теплі на дотик, а шіроховатая поверхню відмінно розвиває тактильну чутливість малюка.

Існують різні пірамідки з різним ступенем складності. Для самих маленьких потрібно купувати пірамідку з мінімальною кількістю кілець. Після півтора років дитина поступово починає освоювати поняття розміру, завдяки чому збирає пірамідку в правильній послідовності кілець. Для дітей старше трирічного віку створені складні види пірамід, так звані пірамідки-головоломки. Вони являють собою підставки з декількома стержнями різних геометричних форм, на які необхідно правильно нанизувати відповідні фігури.

Кубики

Дана іграшка з'являється в житті малюка з самого раннього дитинства. За допомогою дерев'яних або пластмасових кубиків можна конструювати вежі, будувати фортеці і вдома. Крім того, продаються дерев'яні кубики з нанесеними на них картинками (наприклад, овочі, домашні тварини, герої казок), завдяки яким гра в кубики переходить в збирання картинки. Це вже не тільки розвиток дрібної моторики і просторового мислення, а й розвиток уваги і логіки.

Конструктори

Вільне конструювання - найпростіший спосіб розвитку у дитини просторового мислення, моторики, творчих потреб та довільних дій. Тому, перший конструктор, з яким познайомиться ваша дитина, повинен бути обов'язково дерев'яним. Дерев'яні деталі конструктора дуже приємно тримати і крутити в маленьких, та й не тільки, ручках. Такий масаж рук благотворно впливає на розвиток дотику і дрібної моторики рук, а також корисний для здоров'я. І як би швидко не розвивалася сучасна індустрія виготовлення конструкторів із сучасних матеріалів, конструктор, виготовлений з дерева, завжди буде займати серед них своє гідне місце. Саме такі іграшки рекомендуються дитячими психологами та педагогами в якості першого дитячого конструктора.

Рамки і вкладиші

Дерев'яні пазли, або рамки-вкладиші, сприяють розвитку дрібної моторики рук, самостійності, уваги, колірного сприйняття, цілісного сприйняття предмета, логічного і асоціативного мислення дитини. Вперше такі рамки були використані Марією Монтессорі. Гра будується на порівнянні отворів в рамці і вкладиша. Загальним результатом можуть бути як просто зібрані в рамку фігури, так і більш складні композиції. Існують як прості рамки-вкладиші для самих маленьких, так і більш складні для діток постарше.

Фігурки на магнітах

Поверхня холодильника - це чудове «поле дій» для маленького дослідника. Купивши магнітну мозаїку своїй дитині, ви не тільки займете його корисним заняттям, встигнете приготувати обід, а й будете супроводжувати, таким чином, розвитку у малюка дрібної моторики, координації рухів і просторового мислення. А фантазії малюка допоможуть розкритися різні фігурки у вигляді різнокольорових літер, цифр та геометричних фігур.

Пластилін або тісто для ліплення

За допомогою пластиліну дитина самовиражається не тільки творчо, а й розвиває гнучкість і рухливість своїх пальців, що, в свою чергу, сприяє поліпшенню мови. Природно, що маленьким діткам не рекомендується давати звичайний пластилін. Тому для самих маленьких, починаючи з півтора-двох років, продається спеціальний пластилін в баночках, так зване «тісто для ліплення». Добре зарекомендував себе пластилін Play-Doh фірми Hasbro. Він приємно ліпиться, не забарвлює ручки малюка, не липне до рук і доставляє масу задоволення не тільки маленьким карапузам, а й дорослим. А якщо раптом ваш малюк вирішить спробувати «веселий пластилін» на смак, то його солонуватий смак навряд чи йому буде до душі. Так що все передбачено!

Куби-сортери

Куб-сортер - чудова іграшка для раннього розвитку вашого малюка. Ваша дитина вчиться підбирати фігурки за формою і вставляти їх у відповідні отвори. Завдяки таким заняттям малюк розвиває дрібну моторику пальців рук, а також знайомиться з різними геометричними фігурами і різними кольорами. Ну чим не захоплююче заняття!

Дошки Сегена

Дошки Сегена є розбірні картинки, це дерев'яні дошки з вкладишами, на яких зображені різні живі чи неживі предмети . Малюк повинен закрити дошку складовими елементами, підібравши потрібну по малюнку і розміром частина. Дана гра сприяє розвитку мови, логіки, координації рухів, дрібної моторики рук, а також просторового сприйняття малюка.

Пазли

Збираючи барвисті картинки, малюк розвиває не тільки дрібну моторику, але і уважність, кмітливість, логічне мислення, координування роботи очей і кистей рук.

Мозаїка

Ігри з різними мозаїками сприяють розвитку дрібної моторики , кмітливості та творчих здібностей дитини. Таку розвиваючу іграшку можна купувати малюкові, як тільки йому виповниться один рік. Головне - зверніть увагу на фішки і на вік дитини, для якого призначена мозаїка. Для самих маленьких створені мозаїки з великими яскравими фішками і дощечкою великих розмірів.

Пальчикові ігри, пальчикові ляльки та ляльки-рукавички

Пальчикові ігри народна мудрість принесла до нам з глибини століть. Всім нам добре відомі гри «Сорока-ворона», «ладушки», «Коза-рогата» та багато іншого. Ігри і гімнастика для пальчиків допомагають у загальному всебічному розвитку малюка.

Пальчикові ляльки можуть бути як дерев'яними, так і м'якими тканинними. Завдяки такому нехитрому театральному реквізиту, можна не тільки влаштувати ляльковий спектакль в домашніх умовах за участю вашого малюка, але і відмінно потренувати маленькі пальчики.

Пам'ятайте, що чим «розумніші» ; руки, тим розумніша ваша дитина. Цілеспрямовано набуваючи іграшки для розвитку дрібної моторики у дітей, ви робите значний внесок у розвиток вашого малюка. Важливо тільки пам'ятати, що будь-іграшки принесе мало користі, якщо малюк буде грати з нею в «гордій самоті». Лише завдяки спільному «спільній справі» батьків і дитини вийде хороший позитивний результат.

Розвиток рухливості органів артикуляційного апарату - важливий крок на шляху до правильного мовлення

Однією з причин порушення звуковимови у дітей може бути недостатня рухливість органів мовлення: язика, губ, щелеп та мякого піднебіння. Порушення рухливості цих органів (малорухливість) тягне за собою нечітку, гугняву (з носовим відтінком), шепеляву,
змазану вимову різних звуків.

Таким чином, важливе місце на шляху розвитку правильного мовлення повинна займати, так звана, артикуляційна гімнастика. Метою її є – відпрацювання правильних, чітких рухів органів мовлення, необхідних для правильної вимови звуків. Починати цю роботу слід задовго то того, як дитина навчиться говорити. Велику помилку роблять ті батьки, які протягом тривалого часу продовжують перетирати своїм дітям супи, перекручують мясо на мясорубку. Перетираючи їжу, Ви не допомагаєте дітям, а навпаки, затримуєте розвиток рухливості артикуляційного апарату. Багато батьків скаржаться на те, що їх малюки погано жують. Їм важко зїсти такі фрукти та овочі, як морква, яблуко, огірок. Для того, щоб розвинути рухливість органів артикуляційного апарату, тренувати й укріпити мязи щік та язика небхідно обовязково давати дитині жувати такі продукти, як:

  • скоринки хліба
  • сухарики
  • сушені фрукти (чорнослив, курагу, ізюм)
  • тверді фрукти (яблуко, груша)
  • тверді овочі (морква, огірок)
  • шматочки вареного м'яса.

Часто буває так, що дитина наслідує неправильне мовлення дорослих чи однолітків.

Тому намагайтеся робити так, щоб дитина чула правильне, чітке, емоційно оформлене мовлення. Слід памўятати, що від самого народження малюк навчається рідній мові.

Тому слідкуйте за своїм мовленням: не говоріть швидко, чітко вимовляйте усі звуки, проявляйте емоції під час розповіді. Не “сюсюкайте” з дитиною, адже їй буде набагато приємніше, якщо Ви будете спілкуватися з нею, як з дорослою.

Недоліки звуковимови можуть виникати внаслідок слабкості м*язів язика, губ або через порушення координації рухів, що проявляється в невмінні виконувати язиком чи губами точні цілеспрямовані рухи. Тому не слід чекати, а вже у дошкільному віці потрібно проводити спеціальну артикуляційну гімнастику, яка спрямована на розвиток рухливості мовних органів, чіткості та скоординованості їх рухів

АРТИКУЛЯЦІЙНА ГІМНАСТИКА

1„Лопаточка”. Широкий язик висунути, розслабити, покласти на нижню губу. Слідкувати, щоб язик не тремтів. Утримувати 10-15 с.
2. „Неслухняний язичок”. Широкий язик покласти на нижню губу та промовляти “пя-пя-пя” ,неначе похлопувати свій “неслухняний язичок” верхньою губою.
3. „Чашечка”. Рот широко відкрити. Широкий язик підняти угору. Потягнутися до верхніх зубів, але не торкатися їх. Утримувати в такому положенні 10-15 с.
4. „Голочка”. Рот відкрити. Язик висунути далеко вперед, напружити його та зробити вузьким.Утримувати в такому положенні 15 с.
5. „Гірка”. Рот відкрити. Бокові краї язика притиснути до верхніх кутніх зубів. Кінчиком язика доторкнутися до нижніх передніх зубів. Утримувати в такому положенні 15 с.
6. „Трубочка”. Висунути широкий язик. Бокові краї язика завернути угору. Подмухати в отриману трубочку. Виконувати в повільному темпі 10-15 разів.
7. „Годинник”. Висунути вузький язик. Тягнутися язиком поперемінно праворуч – ліворуч. Рухати язиком з куточка рота в повільному темпі під лічбу. Виконати 10-15 разів.
8. „Конячка”. Присмоктати язик до піднебіння, клацнути язиком. Клацати повільно, сильно. Розтягувати під’язикову зв’язку. Виконати 10-15 разів.
9. „Грибок”. Відкрити рот. Присмоктати язик до піднебіння. Не відриваючи язик від піднебіння сильно відтягнути вниз нижню щелепу. Зробити 10-15 разів. На відміну від вправи „Конячка” язик не повинен відриватися від піднебіння.
10. „Гойдалка”. Висунути вузький язик. Тягнутися язиком почергово спочатку до носа, потім до підборіддя. Рот при цьому не закривати. Вправа проводиться під лічбу 10-15 разів.
11. „Смачне варення”. Висунути широкий язик, облизати верхню губу та заховати язик у глиб рота. Повторити 10-15 разів.
12. „Змійка”. Рот широко відкрити. Язик сильно висунути уперед, напружити, зробити вузьким. Вузький язик максимально висунути вперед та заховати у глиб рота.
13.«Маляр». Висунути язик, рот трохи відкрити. Облизувати спочатку верхню, а потім нижню губу по колу. Виконати 10 разів, змінюючи напрям.
14.«Барабанщики». Відкрити рот, підняти широкий язик вгору та постукати кінчиком язика по верхнім альвеолам, чітко вимовляючи звук «д». Поступово збільшувати темп, вимовляючи «д-д-д».
15.«Літак». На кінчик носа покласти шматочок паперу або вати. Відкрити рот, широкий зик покласти на верхню губу, бокові краї язика притиснуті. Повітряний струмінь виходить із середини язика. Дитина повинна сильно подути, так, щоб «літак» полетів вгору.

Ігри в колі сім*ї

Шановні батьки! Вам пропонуються ігри, які допоможуть Вашій дитині подружитися зі словом, навчать розповідати, відшукувати цікаві слова, а в підсумку зроблять мову Вашої дитини кращою. Ці ігри можуть бути цікаві і корисні всім членам родини. У них можна грати у вихідні дні, у свята, в будні дні вечорами, коли дорослі і діти збираються разом після чергового робочого дня. Під час гри зі словом враховуйте настрій дитини, всі можливості і здібності. Грайте з дитиною на рівних, заохочуйте її до відповіді, радійте успіхам і маленьким перемогам!

«Тільки веселі слова»

Грати краще в колі. Хтось з гравців визначає тему. Треба називати по черзі, припустимо, тільки веселі слова. Перший гравець вимовляє: «Клоун». Другий: «Радість». Третій «Сміх» і т.д. Гра рухається по колу до тих пір, поки слова не вичерпаються.

Можна змінити тему і називати тільки зелені слова (наприклад, огірок, ялинка, олівець і т.д.), тільки круглі (наприклад, годинники, колобок, колесо і т.д.

«Підберіть слово»

Дитині пропонується підібрати до будь-якого предмету, об'єкту, явищу слова, що позначають ознаки. Наприклад, зима, яка? (Холодна, сніжна, морозна). Сніг, який? (Білий, пухнастий, м'який, чистий).

«Хто що вміє робити?»

Дитині пропонується підібрати до будь-якого предмету, об'єкту якомога більше слів - дій. Наприклад, що вміє робити кішка? (Муркотіти, вигинати спинку, бігати, стрибати, спати, дряпатися, хлебтати).

«Автобіографія»

Спочатку хтось із дорослих бере на себе провідну роль і представляє себе предметом, річчю або явищем і від його імені веде розповідь. Решта гравців повинні його уважно слухати і шляхом навідних запитань з'ясувати, про кого або про що йде мова. Той з гравців, який це вгадає, спробує взяти на себе роль Ведучого і перетвориться в який-небудь предмет або явище. Наприклад, "Я є в будинку у кожної людини. Тендітна, прозора. Від недбалого ставлення гину, і стає темно не лише в душі ... (лампочка)".

«Чарівне намисто»

Гра проводиться в колі. Хтось із Дорослих називає якесь слово, припустимо, "мед", і питає у гравця, що стоїть поруч, що він уявляє собі, коли чує це слово?

Далі хтось із членів сім'ї відповідає, наприклад, "бджолу". Наступний гравець, почувши слово "бджола", повинен назвати нове слово, яке за змістом підходить попередньому, наприклад, "біль" і т.д. Що може вийти? Мед - бджола – біль.

«Протилежні слова»

Дитина і дорослий грають у парі. Дорослий кидає дитині м'яч і одночасно вимовляє слово, припустимо, "тихий". Дитина повинна повернути м'яч і вимовити слово з протилежним значенням "гучний". Потім гравці міняються ролями. Тепер уже дитина першим вимовляє слово, а дорослий підбирає до нього слово з протилежним значенням.

«Веселі рими»

Гравці повинні підбирати до слів рими. Свічка - ... пічка; труби - ... губи; ракетка - ... піпетка і т.д.

«Якщо раптом ...»

Дитині пропонується якась незвичайна ситуація, з якої він повинен знайти вихід, висловити свою точку зору. Наприклад, Якщо раптом на Землі зникнуть: Всі ґудзики; Всі ножі; Всі сірники; Всі книги і т.д.

Що станеться? Чим це можна замінити? Дитина може відповісти: "Якщо раптом на Землі зникнуть всі ґудзики, нічого страшного не станеться, тому що їх можна замінити:мотузочками, липучками, кнопочками, поясом і т.д." Можна запропонувати Дитині й інші ситуації, наприклад, якщо б у мене була: Жива вода; Килим - літак і т.д.

Логін: *

Пароль: *